Derde-betalersovereenkomst NMBS

Weltpremiere: Auf der Innotrans präsentiert Siemens erstmals drei fertiggestellte Wagen des neuen Desiro City Thameslink. Bereits im Januar 2014 wurde das 1:1-Model der neuen Desiro-Züge in London vorgestellt. Die neuen elektrischen Triebzüge der Class 700 bieten den Fahrgästen einen höheren Komfort und größere Flexibilität. Kapazität und Zuverlässigkeit auf einem der verkehrsreichsten Streckenabschnitte Europas werden sich verbessern. Das Department für Transport in London erteilte im Juni 2013 einen Auftrag zur Lieferung von 1.140 Wagen an Siemens. Siemens wird ab 2016 für rund 1,6 Mrd. Pfund (rund 1,8 Mrd. Euro) die neu entwickelten Regionalzüge liefern. Zusätzlich übernimmt Siemens langfristig auch die Instandhaltung der Züge und baut dafür zwei neue Depots auf. Dies ist der größte Auftrag, den Siemens jemals in Großbritannien gewonnen hat und einer der größten Aufträge für die Bahnsparte von Siemens. World premiere: At this year's Innotrans, Siemens will unveil for the first time three completely assembled cars for the new Desiro City train for the Thameslink project. A mockup of this new Desiro train was already presented to the public in London in January of this year. These new Class 700 electric multiple units offer passengers a higher degree of comfort and the operator much more flexibility. They will improve the capacity and reliability of transport on one of the busiest line sections in Europe. In June 2013, the Department for Transport in London placed an order with Siemens for the delivery of 1,140 cars. Siemens will start delivering these newly developed regional trains as of 2016 to the tune of approximately 1.6 billion pounds (around 1.8 billion euros). In addition, Siemens will be responsible for the long-term maintenance of the trains and is building two new depots for this purpose. This is the largest order that Siemens has ever won in Great Britain and one of the biggest orders for Siemens' global rolling stock business.

WAT?

De derde-betalersovereenkomst is een administratieve vereenvoudiging van tussenkomsten en beheer voor openbaar vervoer van uw werknemers. Normaal betaalt een werknemer het volledige bedrag van het abonnement aan het loket. Als werkgever betaalt u dan de patronale bijdrage terug aan uw werknemers. Die terugbetaling vereist een grote administratieve opvolging. De derde-betalersovereenkomst doet deze administratie nagenoeg verdwijnen. Uw werknemer betaalt bij de validatie van zijn treinkaart enkel zijn deel. Bij gratis woon-werkverkeer betaalt uw werknemer zelfs helemaal niets aan het loket. De patronale bijdrage wordt door de NMBS aan u gefactureerd. De derde-betalersregeling van NMBS maakt het ook mogelijk om gecombineerde abonnementen NMBS/De Lijn in één beweging te beheren en te verrekenen.

De derde-betalersovereenkomst geeft u meer flexibiliteit in de keuze van de voordelen die u uw personeel aanbiedt (grootte van werkgeversbijdrage) en bij het beheer van abonnementen.

VOOR WIE?

Bedrijven en organisaties met werknemers die de trein (al dan niet in combinatie met het aanbod van De Lijn) gebruiken voor woon-werkverplaatsingen.

KOSTPRIJS WERKNEMER

Werknemers betalen niet langer de volledige prijs voor de validering van hun treinkaart. Ze hoeven het bedrag niet meer voor te schieten en nadien de terugbetaling van de patronale bijdrage te vragen.

KOSTPRIJS WERKGEVER

Werkgevers die een werkgeversbijdrage van 80 %, gecombineerd met 20 % overheidstussenkomst, toepassen, betalen geen administratiekosten. In andere gevallen betaalt een onderneming een administratiekost tussen 4 % en 6 % (afhankelijk van de werkgeversbijdrage). Treinabonnementen aangekocht met derde-betalersysteem zijn 100 % fiscaal aftrekbaar en vrij van RSZ. Bovendien kan 6 % btw worden gerecupereerd. Om van dit systeem gebruik te maken moet door het bedrijf een overeenkomst met NMBS afsluiten.

VOORDELEN WERKGEVER

  •  – Minder administratie: aanvragen en wijzigen van vervoersbewijzen verloopt digitaal en de facturatie van meerdere abonnementen wordt gebundeld op één factuur.
  •  – De derde-betalersregeling van NMBS maakt het mogelijk om gecombineerde abonnementen NMBS/De Lijn in één beweging te beheren en te verrekenen.
  •  – De administratie van de individuele verrekening van de patronale bijdragen verdwijnt
  •  – Bij een derde-betalersovereenkomst kan een bedrijf genieten van een staatstussenkomst verbonden aan het gratis woon-werkverkeer (bij tussenkomst van 80 % kosten door werkgever).

INITIATIEFNEMER

NMBS

http://www.belgianrail.be/nl/bedrijven/mobilpol.aspx

NMBS Business Center: 02 528 25 28 – business@b-rail.be

BEDRIJFSGETUIGENIS

Lees hier hoe SBE gebruik maakt van de derdebetalersregeling