Waterbus

© Sigrid Spinnox

WAT?

Deze snelboot over de Schelde biedt pendelaars (fietsers en voetgangers) de kans om van Hemiksem en Kruibeke op korte tijd het Steenplein in Antwerpen te bereiken. De Waterbus vertrekt van de steigers die gebruikt worden door de veren van de Vlaamse overheid. Daardoor kunnen pendelaars van linkeroever ook via de gratis veerdiensten Bazel-Hemiksem en Kruibeke-Hoboken aansluiten op de Waterbus.

De Waterbus vaart ook in noordelijke richting en bedient zowel de bedrijventerreinen Waaslandhaven Oost en Noord als de bedrijven in de Antwerpse haven (vanaf 1 juli 2019). Er is een verbinding tussen het Steenplein, Sint-Anna Linkeroever, Scheldedijk (Zwijndrecht), Ketenislaan (Kallosluis), Liefkenshoek en Lillo (Scheldelaan).

De Waterbus heeft tenslotte ook een traject langs het Albertkanaal.

VOOR WIE?

De Waterbus richt zich in eerste instantie op woon-werkverkeer. Door het inleggen van snelle schepen kunnen werknemers vlot en filevrij zich verplaatsen tussen de haven, stad Antwerpen en de zuidelijkere delen van de Schelde, zowel linker- als rechteroever. De Waterbus sluit aan op bestaand openbaar vervoer en het is mogelijk om de fiets mee aan boord te nemen. Het is bij uitstek een fietsoplossing: voor- en natraject kunnen naadloos met de fiets worden afgelegd.

KOSTPRIJS

Een retour-ticket kost € 5,00. Een maandabonnement kost € 68,50, een jaarabonnement € 685,00. Er bestaat ook een 10-rittenkaart en er is reductie voor werknemers tot 24 jaar. Wie de Waterbus gebruikt om louter een verbinding tussen het Steenplein en Sint-Anna Linkeroever te maken, betaalt € 1 voor de oversteek. Prijzen zijn inclusief BTW.

  • Er zijn abonnementsformules voor woon-werkverkeer mogelijk. Eind november 2017 heeft de Nationale Arbeidsraad geoordeeld dat woon-werkverkeer met waterbussen, net zoals met ander openbaar vervoer, vergoed moet worden. De algemene tussenkomstregels voor ‘gemeenschappelijk openbaar vervoer, met uitzondering van het treinvervoer’ moeten worden toegepast op de Waterbus.
Op dit ogenblik ligt de prijs van de waterbus vast, ongeacht de afstand. De tussenkomst van de werkgever bedraagt 71,8 % van de effectief door de werknemer betaalde prijs, maar met als maximum de werkgeversbijdrage in de prijs van de treinkaart voor een afstand van 7 km. De tussenkomst waarin voorzien wordt door cao nr. 19 octies is een intersectoraal minimum. Veel sectoren hebben voorzien in een grotere terugbetaling voor andere openbare vervoermiddelen dan de trein. De bepalingen die van toepassing zijn op uw paritair comité gelden. Sinds 2018 staat de prijs voor de Waterbus in Antwerpen in verhouding tot de afgelegde afstand.
Voor de RSZ geldt de vrijstelling voor alle bedragen die gelden als terugbetaling van de kosten die de werknemer verricht om zich van zijn woonplaats naar zijn werkplaats te begeven.

 

VOORDELEN WERKGEVERS

  • – Bereikbaarheid van bedrijven in de stad Antwerpen, de Waaslandhaven en de Antwerpse haven wordt met de fiets over langere afstand beter mogelijk.

– Files worden vermeden door het gebruik van de waterweg.

  • – De erkenning van de Waterbus als regulier openbaar vervoer opent perspectieven voor ondernemingen om dit alternatief eenvoudig mee op te nemen in het personeelsbeleid.

INITIATIEFNEMER

www.dewaterbus.be

Havenbedrijf Antwerpen – Jan Buytaert – T +32 3 205 24 65 – E  Jan.Buytaert@portofantwerp.com

STAND VAN ZAKEN

Later in 2019 staat ook een uitbreiding van de dienstverlening op de noordelijke route op het programma met haltes aan de Van Cauwelaertsluis en het Droogdokkenpark.

Lees meer in het Voka-maandblad ONDERNEMERS